08.06–10.06
2019
Roepaen
Ottersum

Geannuleerd

Annulering - Tot onze grote spijt en ondanks de enorme inzet van alle betrokkenen kan het festival in het Pinksterweekend van 8, 9 en 10 juni niet plaatsvinden.

Het programma blijft overeind: het komende seizoen zullen we een groot deel van het festivalprogramma presenteren; in de vorm van een festival of verweven in een heel jaarprogramma. Intro in Situ maakt zich al 35 jaar sterk voor experimentele muziek in alle soorten en maten. Het festival zou in meerdere opzichten elementen uit deze 35 jaar Intro verenigen. Zoals een eerste uitvoering van muziek een experiment is, zo zou deze eerste versie van Imaginary Landscape dat ook zijn. Zoals liefhebbers van experimentele muziek weten kan dat soms ook helaas anders lopen dan voorgesteld.

Wij houden jullie uiteraard op de hoogte via nieuwsbrief, website en social media.

De mensen die al een kaartje kochten, zijn door ons persoonlijk op de hoogte gebracht. Als je geen mail hebt ontvangen, neem dan contact met ons op via publiciteit@introinsitu.nl.

Finn Andrews

Sinds hij op zijn 16e een platencontract tekende bracht Finn Andrews samen met zijn band The Veils al 5 studio albums uit, verscheen hij in de reboot van Twin Peaks en werkte hij mee aan soundtracks voor films van regisseurs zoals Tim Burton en Paolo Sorrentino. Recentelijk gaf de Belgische overheid hem een compositieopdracht voor een 20 minuten durende compositie ter ere van alle WOI slachtoffers afkomstig van het zuidelijk halfrond. Gedurende het schrijven van Total Depravity in 2016 realiseerde de Nieuw Zeelandse muzikant zich dat hij langzaamaan op een nieuw pad terecht gekomen was. Naar aanleiding van het einde van zijn toenmalige relatie nam hij een time out van de band en keerde hij terug naar Nieuw Zeeland waar hij begon te werken aan een zijn eerste solo album, One Piece at A Time.

De nummers worden gedomineerd door Andrews’ stem, waardoor hij in de 10 nummers echt in het middelpunt komt te staan

Gedurende het hele album speelt hij piano, een instrument dat weliswaar niet zijn eerste keuze is, maar wel in zijn bloed zit. Als 10 jarige begon hij op gitaar en hij begon pas piano te leren aan het einde van zijn tiener jaren toen zijn vader, legendarische XTC toetsenist Barry Andrews hem enkele akkoorden leerde spelen.



Sebastian Plano

Sebastian Plano is een in Argentinië geboren en in Berlijn woonachtige componist en multi-instrumentalist, die instrumenten als cello en piano combineert met elektronica. Zijn wortels in volksmuziek en tango verloochent hij niet, die zijn terug te horen in zijn elektronische muziek vol bijzondere geluiden en soundscapes. Zijn muziek zweeft ergens tussen Ólafur Arnalds, Sigur Rós, Arvo Pärt, Nils Frahm en Max Richter. Op 1 maart verscheen zijn nieuwe album waarmee hij de Europese podia en festivals gaat bestormen. Zijn show op Imaginary Landscape is de allereerste show die hij in Nederland doet met dit nieuwe album en vormt daarmee de start van zijn tour.

Kiku feat. Black Cracker

Bij uitstek muziek van nu en beter kunnen we niet illustreren waar Imaginary Landscape om draait: de Zwiterse act KiKu maakt klassieke composities, improviseert, speelt op akoestische instrumenten en maakt gebruik van elektronica, spoken word, zang, rap. Veelzijdig en enorm pakkend en we zijn enorm trots ze als afsluiter van Imaginary Landscape te kunnen presenteren.

KiKu werd opgericht door trompettist Yannick Barman en percussionist Cyril Regamey. De twee muzikanten ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan de academie voor muziek in Lausanne. Zowel Barman als Regamey zijn dol op zowel geïmproviseerde muziek als componeren en besloten om als akoestisch duo onderzoek te doen naar een combinatie van compositie en improvisatie.

Berlijnse rapper Black Cracker neemt de rol van de verteller op zich en brengt de luisteraar in vervoering met zijn opvallende en persoonlijke poëzie, waardoor het akoestische veld dat componist Yannick Barman heeft gecreëerd wordt uitgebreid: melancholie, elementaire krachten en instincten, maar ook muzikale sprankjes hoop en zachtmoedigheid, in een wereld vol angstige onrust.

Daan

Zo'n 4 jaar geleden bracht hij "Simple" uit, het eerste akoestische trio album, ondertussen een met platinum bekroonde klassieker. Die verrassende formule, met Daan op zang, gitaar en piano, Isolde Lasoen als duizendpoot op drums, vibrafoon, klokken, trompet en engelenzang, en Jean Francois Assy op 10 cello's tegelijk, bleek ook tijdens de honderden live concerten een immens succes.

Maar dit intense avontuur smaakte naar mèèr, en het trio zelf werd ook steeds ingespeelder en creatiever. Vandaar deze nieuwe plaat, "The Mess". En ook al zijn de ingrediënten dezelfde, is het een heel andere plaat geworden.  Extraverter, speelser, wilder, groovier, sexier bijna. Meteen vanaf de opener "The Mess" -ook de eerste single -hoor je waar het naar toe gaat; barok, zot, met Daan in een heel energieke gedreven trip. Zelden zong Daan zo precies en ingeleefd, en je hoort hem genieten en open bloeien, zwemmend in deze erg seventies klinkende zee van arrangementen


Abstractiepark 7090

Op zoek naar iets MERKWAARDIGS?

Verlang je naar BETOVERENDE MUZIEK

of de meest FANTASTISCHE ABSTRACTIES?

In ABSTRACTIEPARK 7090 is voor iedereen wel wat te vinden!

Ontdek de KERMISABSTRACTIES van 7090,

een unieke installatie

die in 2019 rondreist langs festivals.

ABSTRACTIEPARK 7090

BELEEF DE DROOM SAMEN

ABSTRACTIEPARK 7090 is te herkennen aan zijn vrolijke geometrische vormgeving:

7 kolommen, een piramide en een cluster van enorme bollen staan in de openbare ruimte opgesteld. Zij vormen de drie hoofdabstracties: De Grom, De Grot en De Groet. In elke abstractie valt voor de nieuwsgierige bezoeker van alles te beleven.

IAMTHEMORNING

Het Russische duo Iamthemorning bracht in 2012 haar debuutalbum uit en viel meteen op door hun unieke combinatie van klassieke kamermuziek, progressieve rock en Keltische muziek. Inmiddels is Iamthemorning één van de nieuwe gezichten van het prestigieuze label Kscope. Iamthemorning bestaat uit pianovirtuoos en componist Gleb Kolyadin en de charismatische zangeres Marjana Semkina. Ze zijn geliefd bij fans van zowel progressieve rock en metal als van klassieke muziek. 

NKK NXT 18/19

I WANT TO BE LIKE YOU is de nieuwste voorstelling van de NKK NXT, het talenontwikkelingsproject van het Nederlands Kamerkoor. De makers bestaan uit zowel klassiek als pop opgeleide zangers als makers uit de muziek- en theaterwereld. Ze werden uitgedaagd om “de toekomst van koormuziek” daadwerkelijk op toneel te zetten en hebben zich gericht op de relatie tussen de mensheid en technologie. Met I WANT TO BE LIKE YOU wil NKK NXT het publiek aan het denken zetten over de grenzen en de verhoudingen als mens met technologie.

In de voorstelling ontmoeten we Alex, een kunstmatige intelligentie die op zoek gaat naar de essentie van menselijkheid. Met de hulp van Patrick Housen, Rutger Muller en Cris Mollee wordt Alex tot leven gewekt door middel van live-electronics en light-design. Met muziek van o.a. Jean Sibelius, David Lang en Vienna Teng maar ook nieuwgeschreven werk wordt I WANT TO BE LIKE YOU een performance die meerdere oogpunten presenteert op de technologie van vandaag en morgen.

Slumberland

Slumberland omarmt het experiment. De band rond geluidskunstenaar Jochem Baelus, brengt met een magazijn aan zelfgebouwde mechanische instrumenten en 2 drummers, bezwerende krautrock / post punk met echo's van overstuurde exotica, bestofte soundtracks en benevelde rock & roll meesters.

Sinds 2013 beweegt Jochem Baelus zich met zijn omgebouwde naaimachines, filmprojectoren in het muzieklandschap. Met zijn zelf getitelde debuutplaat op het experimentele Nederlandse label 'De Zesde Kolonne' in 2013 overtuigde hij met obscure, gesluierde songs het publiek van zijn Lynchiaans karakter, waarvoor hij eerder al bekend was bij bands als o.a. Echo Beatty. Dit werd ook opgemerkt door bands als Tindersticks en King Dude waarmee hij later het podium deelde.

Na talrijke soloshows besluit hij in 2018 de band uit te breiden tot een trio. De 2 drummers Alfredo Bravo (Flying Horseman) en Frederik Meulyzer (Stray Dogs) zorgen voor het organische, fysiek tegenwicht tegen over het mechanische geweld. Met deze bezetting staat de band bekend voor een intense live ervaring waarbij je als publiek slaaf wordt van een collectief, repetitief en tijdloos ritueel. Of zoals HUMO het ooit zei: ‘Mooi om zien, heerlijk om horen’.


Strijbos & van Rijswijk

In Situ betekent op locatie gemaakt, of met op de locatie gevonden materiaal gemaakt. We willen ons altijd verhouden tot de omgeving waarin we zijn en we vragen dat bewustzijn ook van onze artiesten. Daarnaast staan we voor nieuwe muziek en klankkunst. We schreven een opdracht uit om een klankkunstwerk te maken, met daarin nieuwe composities. Dit werk zou gemaakt moeten worden geïnspireerd door de locatie, namelijk het klooster en landgoed Roepaen. Daarnaast was de vraag om, op geheel vrije en eigen wijze te vertrekken vanuit Imaginary Landscape No. 1 van John Cage. Hierbij kwamen we snel bij klankkunstenaarsduo Strijbos & Van Rijswijk. Zij zijn de uitgelezen mannen om dit werk in opdracht van Intro te maken. Voor Intro maken ze een werk dat het nonnenkerkhof op het landgoed, de nonnenkamers, de gangen, de kapel en Imaginary Landscape met elkaar verbinden door trillende kleurige platen die gezangen en flarden muziek door het klooster laten klinken.

Dez Mona

Dez Mona is een Belgische band die aanvankelijk een combinatie speelde van jazz, gospel en spirituals en later evolueerde naar een meer toegankelijk geluid. Het grote stembereik van zanger Gregory Frateur roept volgens zowel recensenten als luisteraars herinneringen op aan onder meer Nina Simone, Marianne Faithfull en Antony & The Johnsons als die iets zouden doen met de nummers van Tom Waits.

Dit jaar bracht Dez Mona een nieuw album getiteld Book of Many uit. Liefde, schuld, oorlog, het gendervraagstuk, verlies en hoop zijn, in willekeurige volgorde, belangrijke thema’s op dit zevende album. Book Of Many werd in 2018 opgenomen in de Franse Ardèche en vijf (van de dertien) nummers zijn gecomponeerd in opdracht van GoneWest, een festival dat vorig jaar werd gehouden ter nagedachtenis van WOI in de Belgische Westhoek. De songs moesten aan een aantal voorwaarden voldoen: inhoudelijk moesten ze het einde van oorlog belichten en hoop uitstralen, maar ze moesten ook een reflectie geven op vandaag. De thematiek sloot naadloos aan bij de inspiratie die Gregory Frateur op datzelfde moment al had voor het schrijven van de eigen nieuwe plaat. Op Imaginanary Landscape spelen ze in triobezetting: Tom Pintens (keys, guitar, drum synths, vocals), Sjoerd Bruil (el.guitar, vocals) en Gregory Frateur(lead vocals, keys).

Angela de Weijer

Angela de Weijer is klankkunstenaar en componist en is in 2019 en 2020 huismaker bij Intro. Angela heeft gestudeerd aan Fontys Hogeschool te Tilburg, met specialisatie Audio visueel, ze is in 2011 Cum Laude geslaagd. Haar master heeft ze in 2014 behaald aan de Royal Conservertoire / Royal Academy of Arts te Den Haag in de specialisatie ArtScience. Bij Intro werkt Angela aan misschien wel het grootste klankkunstwerk ooit gemaakt. In 2020 wordt luchtalarm in Nederland (het Waarschuwings- en Alarmeringsstelsel) afgeschaft en worden we via NL Alert geïnformeerd. De 4300 sirenes verdwijnen en Angela schrijft een zwanenzang en een eerbetoon aan deze sirenes, een compositie voor het luchtalarm.

Op Imaginary Landscape opent Angela iedere dag. Niet met sirenes, maar met klokken, met vuur en met iedere dag andere muzikale gasten en iedere dag met John Cage in het achterhoofd. Angela cureert iedere dag het eerste uur op bijzondere wijze


Bagdaddy vs Blackouts (Curated by Angela)

Bagdaddy is een ondernemende verschijning in het culturele leven van Eindhoven. Zonder haar zou er bijvoorbeeld niet zoveel te doen zijn in het Stroomhuis, daarnaast heeft ze een eigen platenlabel/middle-finger-movement en zet de schouders onder het mede runnen van online radiostation Rararadio waar ik (Angela de Weijer) zelf ook actief ben.

Ze is niet te flauw om in allerlei vette outfits op het podium te klimmen en het publiek te grazen te nemen. De eerste keer dat ik haar zag spelen werd ik heen en weer geslingerd tussen schrik en bewondering, deze energiebom met haar tegendraadse mocht simpelweg niet ontbreken op Imaginary Landscape. En ze brengt ook nog haar band The Blackouts mee voor een stevig potje avant-garde elektronica met Arabische hartslag! 

Sannety (Curated by Angela)

Een goed jaar geleden kwam Sannety vers terug van weggeweest uit Brooklyn NYC en zaten we ergens voor het eerst samen aan de koffie. Ze vertelde me over haar manier van werken, ik over de mijne en we hadden meteen een gedeelde lompe common sense of humour. Sannety is een koning met Ableton, en heeft daarnaast zelf software ontwikkeld waarmee ze binnen specifieke parameters algoritme-gebaseerde muziek componeert. Daarmee is de kous nog niet af, want zij bouwt met geluid aan immersieve architectonische contexten die bestaande formats bevragen, de grenzen van de perceptie en intimeit verkennen en tegelijkertijd clubmuziek reconstrueren en afbreken. Ik bewonder haar enorme brein en hoop dat ze ook de breinen van de bezoekers in verbijstering achterlaat. 

Bawrence of Aralia (Curated by Angela)

Dit is de band van Lucas, die ik nog ken van mijn studie ArtScience. Destijds was hij ook al meer bezig met muziek en het bijeen hosselen van vintage gear voor zijn eigen Syndicate Studio. Hij doet dit overigens als een volleerde Markplaatskoopman, en moet niet zelden op sjouw met bakbeesten die van zolderkamers verwijderd moeten worden. Deze praktijken werpen vruchten af, want vorig jaar bracht hij met de band nog een kneitergoed album uit waar al die spullen vast in een rol in hebben gespeeld. Toen ze dan eenmaal een keer bij me in de buurt speelden (Stroomhuis – zie Bagdaddy) lag ik met griep op bed. Om deze gemiste kans in te halen en er ook in het bijzonder uitkijk naar hun zomerse lichte doch hypnotiserende indiepop over een grasveld te horen rollen heb ik ze gevraagd om te komen spelen op Imaginary Landscape! 

Amstel Quartet & Kypski

Precies 40 jaar geleden bracht Kraftwerk Der Mensch-Maschine uit. Het legendarische album kondigde de geboorte aan van een nieuw genre van elektronische muziek, waarvan de gevolgen vandaag nog steeds voelbaar zijn. Niet alleen zijn talloze artiesten nog steeds geïnspireerd door de synthpop die het Duitse viertal produceerde - Kraftwerk luisterde op zijn beurt nauw naar klassieke elektronische pioniers als Karlheinz Stockhausen en Pierre Henry. In deze tribute combineert het Amstel Quartet Kraftwerk-tracks van The Man-Machine met nieuwe composities van de Duitse componist Christina Biegai. Turntablist Kypski improviseert op de Krautrock-geluiden en Hendrik Walther ontwierp videokunst voor deze super menselijke voorstelling. Wij zijn de robots.

Muziek van Kraftwerk, Martland, Biegai, Kypski, Torke


Mario Batkovic

Mario’s debuut album werd door critici bijzonder goed ontvangen. Rolling Stone noemde het zelfs een van de beste 10 avant-garde albums van 2017. Batkovic is regelmatig op tour en speelt op festival als Bushfire (Zuid Afrika), Supersonic (UK), Le Guess Who (NL) en Montreux Jazz festival.

Recentelijk was werk van hem nog te horen in de zeer succesvolle game “Red Dead Redemption 2”van Rock Star Games.

Het is zijn missie om alle mogelijke klanken op de accordion te ontdekken, zonder gebruik te maken van effecten en loops, maar juist door een soort symbiotische relatie aan te gaan met zijn instrument. Uitdagend, hypnotisch en grandioos. Een unieke visie!



Under The Surface

Under the Surface is een nieuwe Nederlandse band gevormd door het Nederlands drummer Joost Lijbaart (bekend van zijn werk met Yuri Honing), gitarist Bram Stadhouders (bekend van zijn werk met het Nederlands kamerkoor, Jim Black, Sidsel Endersen) en zangeres Sanne Rambags (prijs winnaar conservatoriumtalent 2017).
Voor de eerste editie van 'Generation Next', bedacht de jonge zangeres Sanne Rambags deze avontuurlijke groep samen met gitarist Bram Stadhouders en drummer Joost Lijbaart. Hun debuutalbum werd in maart 2017 uitgebracht op het Nederlandse label Challenge Records en kreeg goede recensies. De universele taal in hun muziek bracht de groep naar grote festivals in Mali, Mexico, China, Noorwegen, India en Nederland.


Maarja Nuut & Ruum

Estse muzikanten Maarja Nuut & Ruum bewegen zich in het schemergebied tussen licht en schaduw. Zij combineren de intuïtieve kijk op de wereld van het verleden met de technologie die nog voor ons ligt. Dit enigmatische duo synthetiseert de ziel van dingen; het verleden, het heden en de toekomst

Maarja Nuut gebruikt viool, looper, haar stem en toetsinstrumenten om het moment te grijpen waarop onze innerlijke verhalen geleidt worden door intuïtie in plaats van door ons verstand.

Ruum is een hedendaagse electronische muziek specialist die een complementair, zo nu en dan abstract, raamwerk bied voor Nuuts melodieën. Ruums soundscapes lijken in eerste instantie een gevoel van structuur te bieden maar blijken bij nadere inspectie krachten te bevatten die de luisteraar aanzetten tot nadenken over mysterieuze werelden.

Maarja Nuut & Ruum’s muziek nodigt ons uit tot een dialoog; niet door ons direct aan te spreken, maar door ons te verleiden deel te nemen aan gesprekken met onze innerlijke zelf die we zelf wellicht allang vergeten waren. De weg terugvinden uit het door hen gecreëerde labyrint van geluid kan lastig zijn. Wellicht is de gedachte voor eeuwig in hun wereld te blijven ook wel aanlokkelijk...


Rianne Wilbers

Crash Blosssom is een interdisciplinaire voorstelling met muziek en beeld, concert en speelfilm, van audiovisueel kunstenaar Merijn Bisschops en sopraan Rianne Wilbers. In een muzikale en visuele trip wordt de kleurrijke en complexe persoonlijkheid van zangeres Blossom ontrafeld. Worstelend met de vervagende grens tussen feit en fictie wordt zij geconfronteerd met haar grootste angst. De voorstelling is geworteld in de realiteit van maker en uitvoerder, maar laat deze door de vingers glippen door af te dwalen in hallucinatoire stemmen en vergezichten.

Rianne is in veelvoud te zien en te horen op de geprojecteerde achterwand. En in het driedimensionale videodecor is zij live aanwezig en zingt ze live met haar geprojecteerde versies.

Rianne Wilbers wordt gesteund door Music Hub Brabant, waar Intro een partner in is. Ze is in de afgelopen jaren veel bij Intro te zien geweest in vele projecten. En we blijven haar volgen in de toekomst.


Julian Edwardes

Julian Edwardes (1979 UK/NL) heeft een achtergrond in de beeldende kunst, hij studeerde aan de AKV St Joost in Breda en het Sandberg Instituut in Amsterdam.

Geïnspireerd door algoritmische ecosystemen, patroon- en toongeneratoren en de dimensionaliteit van geluid, verkent hij muzikale concepten met een modulaire synthesizer.
Hij onderzoekt manieren om voor zichzelf een compositorisch syteem samen te stellen en daar werk voor te schrijven en live mee te improviseren.
De regels voor stukken kunnen summier zijn geconstrueerd; de daarop volgende verbindingen die worden gelegd én de keuzes van de synthesist brengen werk voort wat een fundament kent maar nooit hetzelfde zal zijn.
De ontwikkeling van deze concepten en de uitvoering ervan is altijd in beweging en wordt constant bevraagd.
Zijn recente werk beweegt van traag schuivende ambient en drones tot orkestrale atmosferen en avant garde muziek.

Aafke Romeijn

Eerst was er het boek, nu de soundtrack. Op M geeft Aafke Romeijn een rondleiding in liedjes en composities in de wereld waarin haar debuutroman Concept M speelt. Het is een alternatieve versie van Nederland, waarin een meisje door een mysterieuze ziekte haar kleur verliest. Vastberaden de ziekte uit te roeien besluit ze een radicale daad te stelen. M waaiert moeiteloos uit: van een piano tot orkest, van kleine bekentenissen tot donkere electro, van hiphop tot fuga.

Aafke Romeijn over M: "Het is een emotioneel beladen album geworden. Ik heb voor het eerst alles zelf kunnen maken en bepalen: van de beats tot de strijkarrangementen tot de eindproductie. Doordat ik totale controle had over het eindproduct is dit album mijn persoonlijkste werk tot dusver geworden. Ik heb al mijn liefdes kunnen combineren: mijn klassieke achtergrond, melancholische karakter en liefde voor samples. M is qua productie mijn grootste werk, maar ligt het dichtst bij mijn hart, ook omdat mijn geliefden een cruciale rol spelen: mijn ouders en zusje speelden de blaaspartijen en mijn man de gitaarpartijen.

TEMKO

Klassiek opgeleid, maar opgegroeid met en geïnspireerd door pop, rock en jazz, heeft TEMKO een nieuw perspectief ontwikkeld op het klassieke idioom. Vanuit het plezier in het verbinden van hun diverse muzikale achtergronden beweegt het drietal zich vrij tussen gecomponeerde muziek, minimal, ambient, progressieve rock en improvisatie. TEMKO componeert en voert nieuwe muziek uit. Ook speelt het zelf ontwikkelde arrangementen van muziek van Richard Wagner tot Terry Riley en Nine Inch Nails.

TEMKO’s Shri Camel met nieuwe instrumenten

De ontdekking van dit voor akoestische instrumenten onuitvoerbaar geachte werk van Riley deed de handen van de TEMKO-leden jeuken. Allereerst om de noten van de grondlegger van het minimalisme op papier te krijgen. Om het werk te kunnen uitvoeren, heeft TEMKO een geheel nieuw instrumentarium laten maken, gestemd in de Pythagorese stemming. Om deze instrumenten van de gewenste stemming te voorzien, zijn de toetsen van de vibrafoon ingekort of verlengd, de resonatoren aangepast en de frets van de gitaren verschoven. Met gestemde stenen en hout blazen de musici nu analoog leven in dit, tot voor kort digitale, meesterwerk. 

Voor Shri Camel is de vibrafoon in Pythagorese stemming gerealiseerd in samenwerking met Adams Musical Instruments uit Ittervoort. De gitaren zijn ontwikkeld door TEMKO-gitarist Aart Strootman. 


Germaine Sijstermans

Componiste en klarinettiste Germaine Sijstermans wordt in dit concert vergezeld door haar collega's Koen Nutters (contrabas), Seamus Cater (concertina) en Antoine Beuger (dwarsfluit) voor de uitvoering van haar composities. Samen brengen zij muziek die zich op organische wijze ontvouwt binnen een gedeeld luisteren voor musici en aanwezigen. De artiesten verwezenlijken met grote vrijheid binnen het aangereikte materiaal, het moment en suggesties een toevoeging aan de ruimte en waarneming. In het abstracte muzikale materiaal spelen transparante structuren en stilte een grote rol.

Sijstermans laat zich in haar werken inspireren door o.a. de natuur, het nauwe luisteren in kamermuziek en de fenomenologische ervaring van kunst.

Germaine is in het seizoen 2018/2019 in residentie bij Intro in Situ (met ondersteuning van Via Zuid).

Dott

DOTT is een nieuwe muzikale belevingswereld, waarin Reggy van Bakel zijn gevoelens over maatschappelijk geëngageerde thema’s uit.

Reggy gebruikt teksten, zoals gedichten en speeches, om thema’s die hem bezighouden en waarvan hij vindt dat er meer aandacht aan geschonken zou moeten worden, kracht bij te zetten. Thema’s als het (niet) eten van vlees, vluchtelingencrisis, klimaatverandering en ongelijkheid. Met zijn 12-koppig elektro-akoestisch ensemble, ondersteund door visuals, komen de composities tot leven.

Een belevingswereld die tot leven komt doordat er op intuïtieve wijze, door middel van repetitieve ritmische en melodische patronen en lagen, soms abstracte maar vooral vloeiende vormen en structuren ontstaan. Door het gebruik van strijkers, blazers en synthesizers ontstaat er een palet aan klanken, dat op experimentele wijze samensmelt tot een dromerig, filmisch en minimalistisch geheel.


Oliver Verse

“Zachte vingers strelen je, terwijl je bijkomt van een vuistslag in het gezicht”

Een soloproject van Daniel van Loenen.

Oliver zijnde vertelt hij hoe het leven schuurt, trekt, duwt en flirt. Dwars door het donker, op zoek naar de bron. 

Daniel van Loenen is componist voor danscollectief MAN || CO en toetsenist bij Nana Adjoa. Eerder speelde hij met o.a. Jett Rebel en Cast Glass.

Brendan Faegre & Lucia Giraudo - Switched

In switched wordt barok dans geprojecteerd door een hedendaags prisma. Lucia speelt haar vioolpartij op een historisch geïnformeerde manier en Brendan voegt daar op zijn beurt drums aan toe om op die manier de maatsoorten van de verschillende dansen duidelijker naar voren te laten komen. Door het geluid te verwerken en door toevoeging van een mono synth komt de barok dans in de wereld van de electronische muziek terecht.

Hoewel het uiteindelijke geluid een sterk contrast vormt met de traditionele uitvoeringspraktijk voor barok muziek hebben zij een sterke motivatie voor hun interpretratie: Doe zoals J.S. Bach ook deed. Bach integreerde alle verschillende muzikale stijlen die in zijn tijd beschikbaar waren op briljante wijze tot één visie. Switched doet hier dan weer eens schepje bovenop door Bach’s visie te verreiken met de veelheid aan stijlen die ons anno 2019 omringen.


Tom Sanderman

Met zijn debuutplaat The River Beneath Us zette de jonge saxofonist Tom Sanderman zich stevig op de kaart. Als adembenemend virtuoos koestert Sanderman een hartstochtelijke liefde voor de bezwerende klanken van de minimal music. Voor zijn nieuwste programma Whoever You Are Come Forth werpt hij een blik in de toekomst en presenteert hij enkele Nederlandse erfgenamen van de post-minimalistische beweging. Componisten die op geheel eigenzinnige wijze de hypnotische herhaling van van de minimal de 21e eeuw in loodsen.

Tom over de samenwerking met zijn lievelingscomponisten: 'Anthony Fiumara, Aart Strootman, Kate Moore en Remy Alexander zijn stuk voor stuk liefhebbers en inspireren mij met hun creaties. Het was meer dan een logische keuze om met deze componisten een samenwerking aan te gaan en tegelijkertijd ook een eer. Het creëren van composities door middel van een nauwe samenwerking zorgt voor geweldige resultaten en geeft mij de kans om deze muziek op een persoonlijke manier te delen met mijn publiek'.

Programma: 

Remy Alexander - Sleeping Water

Anthony Fiumara - Redshift

Kate Moore - Whoever You Are Come Forth

Aart Strootman - Floating Points on a Fixed Monorail

Orkun Ağir

Componist en bağlama-speler Orkun Ağır componeert hedendaagse kunstmuziek, hij wordt alom geprezen om de ijzersterke dramatische en introverte signatuur in zijn muziek.
Hij speelt op dit festival samen met zijn ensemble het in 2018 geschreven “Sestetto” voor klarinet, bağlama, strijktrio en piano. Het werk is geschreven in opdracht van Intro in Situ (Maastricht). 

De in Zwolle geboren Eindhovense componist werkt nauw samen met onder anderen de prominente Turkse dichter Ataol Behramoğlu. Hij componeerde een liederencyclus van Behramoğlu’s gedichten en gebruikte zijn teksten voor het stuk ‘If I die…’ dat hij voor het Storioni Trio, baglama en sopraan schreef. 

Onlangs voerde Ağır met zijn luthier een aantal spraakmakende veranderingen door aan zijn instrument de bağlama (een soort luit). Deze wijzigingen hebben, net als zijn nieuwe composities, het instrument in alle opzichten concertwaardiger gemaakt. 

Behalve “Sestetto” zijn tijdens Imaginary Landscape ook andere werken van hem te horen. Ook speelt hij traditionele muziek uit Anatolië, dit keer voor het eerst met de jonge talentvolle cellist Atakan Çalışkan. 

Patrick Housen

Cross-overs & buiten-de-lijntjes kleuren vormen centrale pijlers in zijn oeuvre. Heeft zijn sonore wortels in de hedendaagse kunstmuziek - o.a. live-electronics bij het Gents Nemø Ensemble - en progressieve metal - bassist en mede-schrijver van de Belgische formatie Vermillion. Een grote passie voor het onderzoeken & creëren van [muzikaal] immersieve werelden is de drijfveer in zijn artistieke keuzes en avonturen.

Hij poogt de impact van immersief geluid op de menselijke perceptie te onderzoeken en hierbij dialogen te creëren tussen de mens als luisteraar, maar ook als actief participant en de gehanteerde toolset met een multimediaal karakter.

Continu op zoek naar manieren om zijn artistiek canvas, gebaseerd op het auditieve, verder in te kleuren en uit te breiden a.d.h.v. samenwerkingen die nieuwe artistieke uitdagingen bieden. In dit transdisciplinaire kader werkt hij als jonge maker o.m. samen met C-takt [BE], Intro In Situ [NL], Via Zuid [NL].

Op Imaginary Landscape nodigt hij je uit op het sonore speelveld van zijn SoundSculpting Sessions. Klanken van percussieve instrumenten [Wim Pelgrims], saxofoon [Arno Roesems], stem [Merlijn Huntjens & Steven Ivo] worden door Patrick Housen onderschept, uit hun context gerukt en krijgen digitaal vervormd een nieuwe plek in de immersieve, steeds evoluerende live performance.

De performers componeren, improviseren, reageren en communiceren samen. Verwacht je auditief aan een atmosferisch lagenspel, opzwepende grooves en warme melodieën.

“Just listen & Hear me out” 

Rutger Muller

Rutger Muller onderzoekt hoe technologie een medium kan zijn tussen elektronische muziek en klassieke tradities. Zijn werk is een kruisbestuiving tussen o.a. barok, modern klassieke muziek, club-muziek (techno, ambient) en oosterse klanken. Tijdens Imaginary Landscape neemt Rutger je mee in de wereld van Rituem.

Rituem is een elektro akoestisch werk waarin de extremen van muzikale dynamiek op de proef gesteld worden. Een flow van meditatief luisteren verweven met tuimelende ritmes… gongs en bellen vervormen zich langzaam tot noise golven die een mix van avant-garde club, speedcore en ambient bevatten.