Back to All Events

Culinaire klankkunst


33’4”

Het is geen concert, het is geen expositie, het is geen diner – maar er is wel live muziek, er is beeld en er is eten. En dat allemaal tegelijk. Je bent geïsoleerd en toch onderdeel van een groep. In 33’4” kijk je niet alleen naar kunst, maar mag je het voelen, proeven, ruiken. Hier luister je niet stilletjes naar muziek, maar mag je ritselen, tikken, knagen. Vergeet netjes eten – alles mag onderzocht, gevoeld, uit elkaar getrokken. Drieëndertig minuten en vier seconden lang ervaar je het tegenovergestelde van stilte. Experimenteer, dompel je onder en laat je verrassen. Bijna alles wat je ziet is eetbaar en alles wat eetbaar is, is plantaardig. 

Foto: Peter Goedhart

Foto: Peter Goedhart

33’4” is gemaakt in het kader van het Zomerlab dat De Helling samen met Imaginary Landscape heeft ontwikkeld. Het Zomerlab biedt ruimte aan Utrechtse makers om te experimenteren met nieuw werk en andere vormen van publieksbenadering. Imaginary Landscape is het geesteskind van Utrechtse maker en muzikant Tom Swart, die projecten maakt op het snijvlak van muziek, klank en beeldende kunst. In dit Zomerlab werkte hij met chef-kok en percussionist Edwin Severijn, beeldend kunstenaar, zangeres en producer Mathilde Nobel, schrijver Christine Geense en celliste, performance artist en maker van suikerinstrumenten Wen Chin Fu samen aan een experimenteel, culinair klankkunstwerk, dat alle zintuigen prikkelt. 

De première is op zondag 12 september te zien tijdens Gaudeamus Festival in De Helling, om 20.00 en 21.30 uur. Let op: samen beleven is leuker, dus neem iemand mee. Duotickets verkrijgbaar via https://dehelling.stager.nl/Zomerlab/tickets

Credits: 
Kris Sendorf (Tom Swart & Christine Geense) - concept, compositie, accordeon, tekst. Www.krissendorf.nl
Edwin Severijn (Sot-l’y-Laisse) - chef-kok en percussie.
Wen Chin Fu - cello, suikerinstrumenten.  Www.wenchinfu.com
Mathilde Nobel - elektronica, zang.  Www.Mathildenobel.com

De makers die in een tiendaagse residentie gaan werken aan dit eerste culinaire klankkunstwerk zijn:

Kris Sendorf

Kris Sendorf vangt momenten van vergankelijkheid en houdt ze vast. Klank en tekst liggen aan de basis van elk werk. Waarin het zich vervolgens vertakt is afhankelijk van de omstandigheid en hoe het werk zich manifesteert: in een enkel liedje, in een heel conceptalbum, in een hoorspel, in een visuele scène, gezongen tekst, in een soundtrack bij een geschreven verhaal. Kris Sendorf gebruikt de poëzie van muzikaliteit en het ritme van taal om een beeld op te roepen. Kris Sendorfs werk gaat vaak over de kloof tussen het weten en het begrijpen, over de buitenstaander die naar binnen kijkt, en de melancholie van de verwachting. 

Wen Chin Fu

Wen Chin Fu is celliste en performance kunstenaar en studeerde in 2006 af aan de afdeling Klassieke Muziek van de Shih Chien University, Taipei. Ze vervolgde haar studie aan de Academie van de Kunsten in Den Haag en behaalde in 2010 een bachelor van de interfacultaire opleiding ArtScience en een masterdiploma van het T.I.M.E Muziektheater in 2018. Haar performances onderzoeken de relatie tussen fysieke beweging, geluid en de omgeving. Een belangrijk element van haar werk is concentratie, die de zintuigen opent om dingen vanuit nieuwe perspectieven waar te nemen. Sinds 2005 begint ze te experimenteren met de relatie tussen materiaal en geluid. Zo ontwikkelt ze een instrument gemaakt van hooi en klei. En een percussieinstrument gemaakt van suiker (http://wenchinfu.com/index.php?/projects/). Ze is betrokken bij culturele uitwisselingsprogramma's tussen Taiwan en Nederland. Wen Chin is de oprichter van 台 荷 藝 集 (Platform for Artists Netherlands Taiwan), en lid van iii (instrument uitvinders initiatief). Wen Chin presenteerde haar werk in onder meer Engeland, Rusland, Duitsland, Taiwan, Malta, Frankrijk en Litouwen.

Mathilde Nobel 

Mathilde Nobel maakt muziek, schilderijen, video’s en animaties. Terwijl ze ruimte laat voor intuïtie en abstractie, vraagt ze zich ​​af hoe we de wereld zien zoals die is. Beelden zijn er altijd al en ze hebben in zichzelf verschillende betekenislagen. Mathilde probeert het beeld te ontrafelen en zoekt naar een onbekende essentie die zich nooit echt zal laten zien.

Het werken met verschillende media, zoals olieverf, film, muziek en 3D-animatie, is voor haar een manier om de wereld te begrijpen. Ze schakelt (of springt) tussen media om het bekende te herzien en dieper in het onbekende te gaan.

Edwin Severijn

Edwin Severijn is chefkok en kookt Frans. Hij had zijn eigen restaurant in Utrecht met de naam Sot-l’y-Laisse, wat bekend stond als het beste restaurant van Utrecht. In 2004 stopte hij met het restaurant, maar tot op de dag van vandaag kookt hij nog in opdracht onder diezelfde naam. Edwin heeft veel pop-up restaurants gerund en combineerde eten en design, onder meer op Dutch Design Week. Daarnaast is hij drummer en percussionist.

Every material has its own hidden secret. By making, observing and listening we can find the entrance into this secret. The experiment started with the acoustic potential of sugar during a residency in former sugar refinery in Taiwan in 2015 together with Mariska de Groot, later Wen Chin Fu continue to develop the acoustic property of sugar. Sugar instrument - Tang is a percussion instruments made of crystallized sugar that was developed during this residency.http://wenchinfu.com/index.php?/projects/

Every material has its own hidden secret. By making, observing and listening we can find the entrance into this secret. The experiment started with the acoustic potential of sugar during a residency in former sugar refinery in Taiwan in 2015 together with Mariska de Groot, later Wen Chin Fu continue to develop the acoustic property of sugar. Sugar instrument - Tang is a percussion instruments made of crystallized sugar that was developed during this residency.

http://wenchinfu.com/index.php?/projects/

Previous
Previous
June 10

Blaudzun Backstage sessions